Zap is not an exit
Er det bare noe jeg innbiller meg, eller er det sånn at før i tida kunne man skifte over til tvn når det var reklame på tv2 og vice versa? Nå er det jo sånn at de samkjører alle reklamepausene, man kommer ikke unna. Er ikke dette en form for kartellvirksomhet? Vel er det ikke prissamarbeid, men det er ihvertfall ikke fri konkurranse. I den frie konkurransen ville vel alle kanaler lagt starten på ekstra spennende programmer midt i de andres reklamepauser?
Men nå glemmer jeg kanskje at kanalene ikke primært vil at noen skal se på programmene deres. Det er reklamespotene de tjener penger på. Derfor ønsker en gitt kanal ingenting mer enn at de seerne som zapper seg bort fra reklame på andre kanaler, skal finne reklame også her.
Uansett framstår det som nok et eksempel på at konkurransen avler homogenitet. Finnes det noen medievitere her som kan dette? Økonomer? Anyone?
Godt nyttår ja.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home