Virtuelle fordommer
Leste nettopp denne saken om WoW, det store nett-rollespillet. Den er ikke helt ny, men interessant likevel: Ei dame starta en "guild" for homser og lesbiske, og spilladministratorene grep inn og stengte hele greia.
Nettrollespillene har representert en drøm om likeverd for mange, siden alle i prinsippet er like der inne. Den illusjonen brast straks noen fant ut at det gikk an å selge våpen og spillkarakterer for ordentlige penger, men mange har holdt fast ved utopien om at kjønn og legning ikke har noe å si.
Men premisset for det er så klart at ingen vet hva spillerne er i det virkelige liv. I det øyeblikket noen "står fram" inne i spillet, er løpet kjørt. Og hvis noen mistenker deg for å være en kinesisk "farmer" som skal dyrke og selge karakteren din, er du også ille ute.
Forutsetningen for likestillingen mellom kjønnene er at 1/3 av de kvinnelige karakterene spilles av menn. En av grunnene til at så mange menn spiller kvinner (bortsett fra spenningen) er at de ofte får gaver fra mannlige karakterer i spillet. Men det kan straffe seg. På det frie markedet (f.eks ebay) går kvinnelige avatarer for 10% mindre i klingende mynt enn mannlige med tilsvarende spesifikasjoner, av en eller annen grunn.
6 Comments:
Du må ta cyber-verdenens unge alder i betraktning. Homofili ble ikke offentlig godtatt før vår tid og det bare i vesten. Kanskje våre nett-venner må gjennom en sosio-utvikling som alle oss andre. Cyber-chicks har sikkert ikke stemmerett engang. Disse tingene må det jo slåss for om frukten skal være søt til slutt. Bare vent og se; etter 3-4 omganger med diskriminering og protestering vil nok de seksuelle dissidentene få sin plass i vår nye verden. Før du vet ordet av det har du sikkert 1. mai-tog i WoW.
artig post.
This comment has been removed by a blog administrator.
Det tolker jeg som en fornærmelse når det kommer fra deg, Morten.
artig post.
Homofili er vel ikke akseptert, hvor har du det fra?
Post a Comment
<< Home